Inulin: Tajemná látka ovlivňující i vaše zdraví

od Jan/Jaroslav Němec October 12, 2023

Kratom World Inulin powder účinky co to je zdravý člověk

Slovo inulin jste pravděpodobně nikdy neslyšeli, přesto se s ním setkáváme pravidelně. Prebiotika, probiotika a postbiotika byla označena za klíčové hráče v oblasti zdraví střev, ale důležité rozpustné vlákniny mohou také zázračně ovlivnit náš střevní mikrobiom.

Jedna z těchto složek, inulin, si získala značnou pozornost pro své pozoruhodné zdravotní účinky. Inulin pochází z rostlin a je rozpustnou vlákninou, která hraje důležitou roli při podpoře zdraví střev a celkové pohody. (1)

Objevte, co je inulin, jaký má vliv na vaše zdraví a jak jej můžete snadno integrovat do své stravy. Zjistěte, jak inulin může podporovat trávicí systém, zlepšovat hladinu cukru v krvi a posilovat vaši imunitu. Přečtěte si tento článek a staňte se znalcem jedinečné zdraví prospěšné látky, která Vás může posunout na cestě ke zdravějšímu životnímu stylu.

Co je inulin?

Inulin je druh přirozeně se vyskytujícího sacharidu, který je klasifikován jako fruktan a nachází se přibližně v 36 000 různých rostlinách, převážně v kořenech nebo oddencích. Na počátku 19. století objevil německý vědec Valentine Rose inulin z kořenů elecampanu (Inula helenium), který byl později v roce 1817 Thomsonem pojmenován inulin. Patří do skupiny sloučenin známých jako oligosacharidy, které se skládají z krátkých řetězců jednoduchých cukrů, jako je fruktóza. (2)

​​Běžně se inulin používá jako prebiotikum, náhražka tuků, náhražka cukru, modifikátor textury a pro vývoj funkčních potravin s cílem zlepšit zdraví díky své příznivé roli v žaludku. Tento přehled poskytuje hluboký vhled do jeho výroby, fyzikálně-chemických vlastností, úlohy v boji proti různým druhům metabolických a dietních onemocnění a využití jako funkční složky při vývoji nových výrobků. 

Jaké benefity přináší ? 

  • Pomáhá udržovat hladinu cukru v krvi
  • Existuje několik výzkumných studií, součástí kterých byla expertka Joanne L. Slavin, které naznačují, že inulin může hrát významnou roli při kontrole hladiny cukru v krvi u jedinců s diabetem a prediabetem. Odkazy na tyto studie můžete najít v referencích pod článkem.

    Je však důležité zdůraznit, že účinnost inulinu může být závislá na jeho konkrétním typu. Zvlášť prospěšný se ukazuje být vysokopročišťovaný (HP) inulin. Jedna studie například prokázala, že u osob trpících prediabetem byl HP inulin spojen s významným snížením obsahu tuku v játrech. Toto zjištění má význam, protože některé výzkumy naznačují, že snížení tuku v játrech může pomoci snížit inzulinovou rezistenci a dokonce přispět k reverzi cukrovky typu 2. (3)

    Další studie sledovala ženy trpící diabetesem typu 2, které konzumovaly 10 gramů inulinu HP denně. Výsledkem bylo průměrné snížení hladiny cukru v krvi nalačno o 8,5 % a pokles hemoglobinu A1c, což je ukazatel dlouhodobé kontroly hladiny cukru v krvi, o 10,4 %. (3)

    I když je HP inulin obzvláště přínosný pro diabetes a prediabetes, starší studie využívající jiné typy inulinu mají méně konzistentní výsledky.

  • Podpora zdraví kostí a lepší absorpce minerálů
  • Studie na zvířatech prokázaly, že inulin pozitivně ovlivňuje absorpci vápníku a hořčíku, což má za následek zvýšení hustoty kostí. Podobné benefity byly zjištěny i u lidských subjektů. Podle zprávy Úřadu pro kontrolu potravin a léčiv (FDA) existují vědecké důkazy, které podporují teorii, že fruktany inulinového typu přispívají k hustotě minerálů v kostech a zlepšují absorpci vápníku. (4)

  • Pomáha se zácpou a trávicími těžkostmi 
  • Inulin má zajímavou chemickou strukturu, která umožňuje vytvoření krémového gelu po smíchání s tekutinou. Tato struktura je podobná lipidům (tukům), které mohou přirozeně promazávat trávicí systém a snižovat riziko vzniku nepříjemných problémů, jako jsou hemoroidy.

    Fruktany obsažené v inulinu nejen zvyšují hmotnost stolice a obsah vody ve stolici, ale také pozitivně ovlivňují střevní funkce. Rychle fermentují v tlustém střevě a podporují růst zdravých bakterií, což má významný vliv na regulaci trávicího traktu.

    Výzkum publikovaný v roce 2011 v časopise International Journal of Food Sciences and Nutrition provedl studii na starších osobách trpících zácpou, kteří užívali čekankový inulin po dobu 28 dnů. Výsledky ukázaly, že "denní příjem 15 gramů inulinu z čekanky signifikantně zlepšil zácpu a kvalitu života u starší populace trpící zácpou". (5)

  • Skvělý pomocník při regulaci hmotnosti 
  • Cítíte se věčně hladoví na každém kroku své cesty za hubnutím? Bylo prokázáno, že inulin pomáhá dosáhnout vašich cílů při hubnutí tím, že reguluje chuť k jídlu a snižuje časté pocity hladu.

    Funguje tak, že provádí změny specifických hormonů, které řídí hladinu vaší chuti k jídlu, a pomáhá snižovat počet kalorií, které sníte, tím, že snižuje váš pocit hladu - a výsledky se zdají být docela působivé. Studie například ukázaly, že jedinci jsou schopni díky přidání inulinu v prášku do svého jídelníčku zhubnout 1-6 kg v průběhu 12-18 týdnů. (6)

    Tito jedinci jsou nejen potenciálně schopni snížit svou tělesnou hmotnost přidáním inulinového prášku, ale jsou také schopni snížit mimotělní ukládání tuku. Mimotělní tuk je ten, který je uložen v jiných částech těla, například v játrech a svalové tkáni.

    Určitě se ptáte kolik inulinu a jak konzumovat ? 

    Děti a dospělí potřebují pro dobré zdraví alespoň 25 až 35 gramů vlákniny denně. Mezi bohaté zdroje inulinu patří kořen čekanky, topinambur, pampeliška, česnek, cibule a chřest. Z těchto rostlin se často získává a používá jako funkční složka v celé řadě potravinářských výrobků. Vláknina pomáhá navodit pocit sytosti a zpomaluje průchod potravy střevem. Dokáže snížit glykemický index společně konzumovaných potravin a také zpomaluje vstřebávání sacharidů z tenkého střeva. To je důležité zejména pro diabetiky, pro které je právě pomalejší růst glykémie zásadní. Inulin pomáhá snižovat hladinu tuku v krvi včetně cholesterolu. Schopností inulinu je také zvyšovat vstřebávání vápníku z potravy. Inulin také pomáhá tělu zbavovat se škodlivých látek. (7),(8)

    Zde je uvedeno, kolik inulinu je ve 100 gramech (g) následujících potravin (7) :

    • kořen čekanky, 35,7-47,6 g
    • topinambur, 16-20 g
    • česnek, 9-16 g
    • syrový chřest, 2-3 g
    • syrová cibulová dužina, 1,1-7,5 g
    • pšenice, 1-3,8 g
    • syrový ječmen, 0,5-1 g

    Inulin je k dispozici také ve formě doplňků stravy nebo jako složka:

    • proteinových tyčinek
    • cereálních tyčinek
    • jogurtů a dalších mléčných výrobků
    • nápojů
    • pekařských výrobků
    • dezertů

    Vyrobený inulin se dodává v několika formách:

    • Inulin z čekanky: extrakt z kořene čekanky.
    • Vysoce účinný (HP) inulin
    • Doplňky vlákniny, které jsou úzce příbuzné inulinu, jsou fruktooligosacharidy, známé také jako oligofruktóza.

    Když začínáte užívat inulin, doporučuje se začít pomalu, třeba tím, že do svého běžného jídelníčku přidáte potraviny, které jsou na něj bohaté. Pokud se rozhodnete začít inulin doplňovat, pak začněte s malými dávkami mezi 2-3 g denně po dobu prvních dvou týdnů, po kterých následuje malé zvyšování o 1-2 g týdně až do dávky kolem 10 g denně. Ačkoli některé studie používaly dávky mezi 20-30 g denně, je pravděpodobné, že dávky v těchto rozmezích budou mít za následek větší vedlejší účinky. (8)

    Závěr

    Inulin je důležitý sacharid, který může přinést řadu výhod pro zdraví. Zahrnutí inulinu do stravy může pozitivně ovlivnit regulaci hladiny cukru v krvi, zlepšit trávicí procesy, bojovat proti zácpě, podporovat zdraví kostí a posílit imunitní systém. Je však důležité dbát na individuální reakce a konzultovat jakékoli změny stravovacího režimu s lékařem nebo odborníkem na výživu, zvláště pokud máte zdravotní omezení. Vhodné začlenění inuliny do stravy může přinést celkové zdravotní benefity a podpořit celkovou pohodu organismu.

    Joanne L. Slavin

    Joanne je profesorkou na katedře potravinářství a výživy na University of Minnesota - Twin Cities, College of Food, Agricultural and Natural Resource Sciences,

    Má bakalářský, magisterský a doktorský titul z University of Wisconsin-Madison a je registrovanou dietoložkou (RDN). 
    S pomocí studentů je autorkou více než 350 vědeckých článků o vláknině, sacharidech, celozrnných obilovinách, bílkovinách, svačinách, zdraví střev, zdraví mozku a udržitelném zemědělství.
    Joanne byla členkou Poradního výboru pro výživové směrnice (DGAC) v roce 2010.
    Je vědeckou komunikátorkou Institutu potravinářských technologů (IFT) a členkou mnoha vědeckých společností, včetně Akademie výživy a dietetiky (AND) a Americké společnosti pro výživu (ASN).

    Inulin je jedna z látek obsažených v našem Digestive Complex (zažívacím komplexu).

    Děkujeme Vám za přečtení,

    Váš Kratom World

    expertka Joanne Slavin - Ph.D., RD, Professor inulin trávení
    [ Joanne Slavin - Ph.D., RD, Food and Science expertka]

    Zdroje: 

    1. Slavin, J. (2013). Fiber and prebiotics: mechanisms and health benefits. Nutrients, 5(4), 1417-1435. 

    2. Niness KR. Inulin and oligofructose: what are they? J Nutr. 1999 Jul;129(7 Suppl):1402S-6S. doi: 10.1093/jn/129.7.1402S. PMID: 10395607.

    3. Mingyue Rao, Chenlin Gao, Ling Xu, Lan Jiang, Jianhua Zhu, Guo Chen, Betty Yuen Kwan Law, Yong Xu, "Effect of Inulin-Type Carbohydrates on Insulin Resistance in Patients with Type 2 Diabetes and Obesity: A Systematic Review and Meta-Analysis",Journal of Diabetes Research, vol. 2019, Article ID 5101423, 13 pages, 2019.https://doi.org/10.1155/2019/5101423

    4. Collado Yurrita L, San Mauro Martín I, Ciudad-Cabañas MJ, Calle-Purón ME, Hernández Cabria M. Effectiveness of inulin intake on indicators of chronic constipation; a meta-analysis of controlled randomized clinical trials. Nutr Hosp. 2014 Aug 1;30(2):244-52. doi: 10.3305/nh.2014.30.2.7565. PMID: 25208775.

    5. Vandeputte D, Falony G, Vieira-Silva S, Wang J, Sailer M, Theis S, Verbeke K, Raes J. Prebiotic inulin-type fructans induce specific changes in the human gut microbiota. Gut. 2017 Nov;66(11):1968-1974. doi: 10.1136/gutjnl-2016-313271. Epub 2017 Feb 17. PMID: 28213610; PMCID: PMC5739857.

    6. Schaafsma G, Slavin JL. Significance of Inulin Fructans in the Human Diet. Compr Rev Food Sci Food Saf. 2015 Jan;14(1):37-47. doi: 10.1111/1541-4337.12119. PMID: 33401810.

    7. Carlson JL, Erickson JM, Lloyd BB, Slavin JL.Health effects and sources of prebiotic dietary fiber.Curr Dev Nutr. 2018;2(3):nzy005. Published 2018 Jan 29. doi:10.1093/cdn/nzy005

    8. Shoaib, M., Shehzad, A., Omar, M., Rakha, A., Raza, H., Sharif, H. R., Shakeel, A., Ansari, A., & Niazi, S. (2016). Inulin: Properties, health benefits and food applications. Carbohydrate Polymers147, 444–454. https://doi.org/10.1016/j.carbpol.2016.04.020

    Jan/Jaroslav Němec
    Jan/Jaroslav Němec


    Zanech komentář


    Také v ...

    supergreens, super zelená zelenina, brokolice, kapusta, prodej, houby, vláknina, kratomworld, kvalita, špenát, petržel, imunita, antioxidant
    Super Greens: Jak můžou změnit váš životní styl a zdraví?

    od Vojtěch Purkert únor 21, 2024

    Číst víc
    Ibišek súdánský, kvalita, prodej, kratomworld, antioxidant, relax, čaj, zdraví, stres
    Ibišek Súdánský: Jeho Tajemství a Zdravotní Benefity

    od Vojtěch Purkert únor 21, 2024

    Ibišek súdánský, známý také jako Hibiscus sabdariffa, není pouze okrasnou květinou, ale také skvělým přírodním zdrojem pro podporu zdraví. V tomto článku se podíváme na to, co je to za rostlinu, odkud pochází, jakou má historii a jaké zdravotní přínosy a účinky může nabídnout. 

    Číst víc
    Zázvor, ginger, prodej, kvalita, kratomworld, keto dieta, antistress, mangan,
    Indonéský Zázvor: Zázrak zdraví z jihovýchodu

    od Vojtěch Purkert únor 19, 2024

    Indonéský zázvor, známý také jako "jahe" v indonéštině, je aromatická kořenová rostlina původem z jihovýchodní Asie. Tato vysoce ceněná rostlina není pouze klíčovou součástí indonéské kuchyně, ale také nabízí řadu zdravotních přínosů. V tomto článku se podíváme na to, co to indonéský zázvor vlastně je, jakou historii má a jaké účinky a zdravotní přínosy přináší.
    Číst víc